Helpompi muutto ammattijärjestäjän avulla
Muutto on aina suuri tapahtuma ihmisen elämässä. Monesti jo muuton ajatteleminen tuntuu uuvuttavalta. Tavarat pitäisi karsia, pakata ja siirtää uuteen kotiin. Uudessa kodissa tavaroille on keksittävä järkevät paikat. Erityisen haastavalta muutto tuntuu siinä vaiheessa, kun muutetaan pienempään asuntoon. Kaikki ei millään mahdu mukaan. Vähemmästäkin alkaa ahdistamaan!
Lue saamastani asiakaspalautteesta kuinka pystyin ammattijärjestäjänä auttamaan asiakastani muuttovalmisteluissa ja muuton jälkeen. Olen mielelläni avuksi sinunkin muutossasi!
"Minulla oli valtava työ edessä; muutto puoliksi pienempään asuntoon.
Tavaroita oli siis karsittava huomattava määrä. Lisähaastetta toi se, että itselleni ei olisi omaa huonetta, asunnon kaksi huonetta tulisi poikien huoneeksi ja minä majoittuisin asunnon parvelle.
Ennen pakkaamista oli siis käytävä joka ikinen omistamani tavara läpi ja ainakin puolesta on päästävä eroon. Intohimoni on käsityöt, jonka ansiosta käsityömateriaalia oli valtavat määrät.
Tiina antoi konkreettiset neuvot karsintaan. Kävimme yhdessä läpi vaatteet sekä varaston. Jokaisen vaatteen kohdalla pohdimme, kuinka aktiivisessa käytössä ko vaate oli ja samalla sain tukea siihen, että liian pienet vaatteet, jotka odottavat sitä määrittelemätöntä hetkeä jolloin taas mahtuisin niihin, laitetaan yksinkertaisesti pois. Ne muistuttavat olemassaolollaan muuttuneesta kehosta, loivat painetta laihtumiseen ja aiheuttavat enemmän ahdistusta kun tsemppiä hoikistumiseen.
Varaston läpi käyminen tuntui kaikista raskaimmalta. ADHD:ni näyttäytyy mm siten, etten saa tartuttua epämieluisiin asioihin ja varaston tavaroiden raivaaminen oli itsenäisesti suorastaan mahdoton tehtävä. Tiina tuli luokseni, kantoi laatikko kerrallaan tavaraa ulos, kysyi mitä ko tavaroista tarvitsen. Jos epäröin, esitti hän ehdotuksia; "riittäisikö sinulle kaikkein ihanimmat koristenauhat, ja muut menisivät kiertoon?". Varastossa säilytin myös lankani, joita oli valtavat määrät. Kävimme läpi uuden asunnon varastointitilat ja päätimme langoille pyhitettävän tilan olevan kolme isoa säilytyslaatikkoa. Kävin langat läpi ja säästin vain ihanimmat, ainoa rajoitus oli, että niiden pitää mahtua noihin kolmeen laatikkoon.
Varastosta lähti n. 80% epämääräistä tarpeetonta tavaraa kiertoon. Tuntui valtavan puhdistavalta päästä eroon kaikesta turhasta tavarasta, mitä tuntui olevan loputtomat määrät.
Muuttopäivän lähestyessä laati Tiina aikataulun. Jokaiselle tilalle oli päivä/päiviä, jonka aikana ko tila oli pakattava. Kun noudatin aikataulua, ei missään vaiheessa tullut stressiä muutosta. Kun olin pakannut olohuoneen ja päivässä oli vielä tunteja jäljellä, sain hyvällä omallatunnolla heittäytyä sohvalle, tietäen että seuraavan tilan pakkaus on huomenna, tänään ei tarvitse enää tehdä mitään.
Muuttoa edeltävänä päivänä tuli Tiina pakkaamaan keittiön. Hän levitti kaikki muovikipot pöydälle, ja kysyi kuinka monta säilytysrasiaa todellisuudessa tarvitsin. En tarvitse neljää samanlaista puukauhaa, yksi riittää. Miten paljon kertyykään ylimääräistä ja turhaa tavaraa, huomaamatta! Näin kävimme kaikki keittiön tavarat läpi, hän keräsi kierrätykseen menevät ja pakkasi mukaan tulevat muuttolaatikoihin.
Muuttopäivänä Tiina purki keittiön tavarat, joka oli valtavan iso apu; oli mukava herätä uudessa kodissa muuttokaaokseen, kun keittiön tavarat olivat paikallaan!
Uskaltaisin väittää, etten olisi selvinnyt urakasta ilman Tiinan apua. Hän otti projektin hoitaakseen ammattitaidolla, tsempaten aina kun epätoivo uhkasi valtaa mielen. Muutto on kriisi. On raskasta käydä läpi rakkaita tavaroita johon liittyy paljon muistoja, raivaukselle ja pakkaamiselle ei ole oikein aikaakaan työssäkäyvälle perheelliselle.
Ammattijärjestäjän tarjoama muuttoapu tuo valtavan avun tähän kaikkeen, siispä lämmin suositus, oli tarpeesi sitten muutto, tavaran karsiminen tai järjestely."